Keramika s dětmi – tipy a inspirace

Keramická hlína je fascinující materiál, přírodní, příjemný, tvárný s relaxačními účinky. Výrobky z keramiky jsou tu s námi už od pravěku, od doby, kdy naši dávní předkové poznali účinek ohně. Hlínu, ať už náhodou či záměrně, pomocí ohně vypálili a objevili kouzlo jejího ztvrdnutí. Od té doby nás provází historické nálezy keramických sošek a nádob až po dnešní moderní využití. To zahrnuje nejen keramické sochy, dekorace a nádoby, ale třeba i průmyslové využití ve formě kachliček či umyvadel (tzv. sanitární keramiky).

Keramika a hlína

S dětmi stavíme a modelujeme keramické výrobky z plátů, válečků, kuliček a dalších drobných tvarů. Hmotu přidáváme vrstvením a lepením nebo vybíráním očkem. Náročnější spoje rýhujeme špejlí a spojujeme tlakem a šlikrem (rozpuštěná keramická hlína, „blátíčko“).

Hliněný výrobek je potřeba dobře vysušit a vypálit. Po výpalu hlína mění barvu podle svého složení. Jíl je základem keramických hmot, obsahuje jemné částečky minerálů, které ovlivňují zbarvení hmoty. Odstíny se většinou pohybují v přírodních tónech od světlých okrů po hnědočervené až skoro černé zabarvení.

Na fotografiích jsou postavičky se základem z kužele s lepenými detaily z válečků a koule. Lucerny byly lepeny z plátů, ze šamotové hlíny ( šamot zpevňuje hlínu, ta je pak vhodná na náročnější a větší výrobky i sochy).

Krabičky jsou z mramorované hlíny, která vznikla spojením světlé a tmavé hmoty. Výrobky jsme neglazovali a nechali tak vyniknout přírodní barvy.

Keramika a engoby

Engoby jsou speciální, dá se říci hliněné barvy, určené ke zdobení a malování na ještě mokrou, mírně zavadlou hlínu. Po vypálení mají matný vzhled. Pokud chceme lesk, je nutné výrobky po přežahu natřít průsvitnou glazurou a opět vypálit.

Na fotografiích obrázky v rámečku, střed je natřen právě engobou, která je po zavadnutí mimořádně vhodná ke zdobení rytou kresbou.

Roztomile dopadly talířky, které děti dozdobily nalepením oušek a čumáčků a zvířátko vybarvily engobami. Nejmenší děti mohou také jednoduše pracovat s vatovou tyčinkou a ozdobit tečkami třeba mističku.

Starší děti zaujala výroba skateboardů, razítkování a opět malba engobou.

Keramika a zážitek

Hlínu jako výtvarný materiál lze využít i na zážitkové aktivity bez nutnosti vzniklý výsledek zachovat či vypálit. Hlínu pak po akci prostě navlhčíme a vrátíme zpět do pytle. Papír pomalovaný mokrou hlínou bez příměsi lepidel a barev lze vrátit do přírodního koloběhu kompostováním.

Nápady na aktivity:

  • Malování a patlání blátíčkem. (Výborně lze takto zpracovat kousky i ne příliš kvalitní, zaschlé hlíny). Hliněný šlikr rozmícháme do krémovité konzistence a užíváme si i kontakt s materiálem. Malujeme klidně i na použitý, horší papír. vhodně zapojujeme i různé další nástroje na otisky a rytí: hřeben, kartáč, vidličku, špejle, prsty…Využíváme různá témata, pokud s obrázkem nejsme spokojeni, zamalujeme a hrajeme si dál.
  • Společné modelování postavy. Vybereme s dětmi ve skupině, co kdo bude z hlíny tvořit. (Hlavu, ruce, nohy, trup, zadek, prsa, vlasy, doplňky atp…Postavu pak zkompletujeme dohromady, zhodnotíme, jak se dařila spolupráce a určitě se i společně zasmějeme.
  • Rychlomodelování. Volíme vytváření jednoduchých tvarů a modelujeme pro zábavu „na rychlost“-třeba za minutu. Vhodné pro skupinky, které dobře známe a děti necítí tlak času , zvládají aktivitu jako formu zábavy. Využívám tzv. na zahřátí na začátek nebo ke konci lekce pro zábavu.

Keramika a glazury

Většinou si vypálenou keramiku chceme ještě nazdobit, zde pomocí glazur- barev na keramiku. Glazury mohou být pěkně záludné. Zpočátku vypadají velmi světle, matně a ve své plné kráse vyniknou teprve po vypálení. Zesklovatí, získají lesk a barvu. Proto tak dlouho čekáme na finální výrobek!

  • Zvonečky mají pravidelný tvar- je to díky odlití do formy. Děti si je mohou vyrobit i ručně třeba vrstvením válečků. Tvary jsme polili bílou glazurou a zdobili tenkým štětcem pomocí barvítek-barev na syrovou glazuru. Pak teprve šly zvonky do pece na výpal.
  • Krabičky jsou pálené na vyšší teplotu, měli jsme speciální glazuru s patinou. Je potřeba dávat pozor na údaje výrobce, aby glazura pěkně vyšla.
  • Svícny jsme jednoduše ponořili do kbelíku s modrou glazurou a očistili dno.
  • Děti si také rády pomalují své výrobky štětcem podle vlastních představ jako je to u skřítků.

Barevné glazury se dobře kombinují s tónováním oxidy. Rádi využíváme oxid železa (fepren), který má příjemnou nahnědlou barvu a matný přírodní vzhled.

Kombinace u želviček: nohy a hlava fepren, krunýř glazura. U tácků byl hnědý oxid železa použit na zvýraznění razítkových motivů, barvu dodala vypálená modrá a červená skleněná drť.

Zajímavě vypadají světlé glazury na tmavé hlíně jako v případu krmítek.

U stromečků politých bílou glazurou jsme zkusili pokus s omotáním měděného tenkého drátku. Po výpalu zezelená a vytvoří lineární dekor.

Keramika a oxidy

Při tvoření s dětmi v keramické dílně používáme oxid železa, který barví do hněda. Je vynikající na zvýraznění reliéfů, otisků, razítkových a rytých motivů a kreseb. Neobsahuje sklovinu, neroztéká se při výpalu, proto jej lze nanést i na spodní části a dna výrobků. Oxid mědi barví obecně do zelena, oxid kobaltu do modra, oxid manganu do hnědo-černa. Oxidy jsou barviva, která jsou i součástí glazur, engob, barvítek atp. Udávají barevný tón. Je to však jedna velká alchymie a věda. Barevnost glazury lze ovlivnit i teplotou výpalu, druhem výpalu, jeho délkou, vzájemným mícháním složek atd…O překvapení v keramice nikdy není nouze.

Keramika a sklo

Barevné skleněné drtě s výhodou využijeme k živému probarvení miskovitých tvarů, reliéfů a kachlů. Kachle musí mít ovšem rámeček, zvednutý kraj nebo něco jako „ohrádku“. Jinak sklo při výpalu vyteče. Pálí se na nižší teplotu kolem 1080°C, kdy se začíná tavit sklo.

Keramika a experimenty

Ryby a stromečky: mix experimentů s měděným drátkem, glazováním a skleněnou drtí- modrozelené paloučky u stromečků.

Zvláštní mramorování u tácku a válcových nádob vzniklo pomocí tekuté keramické licí hmoty obarvené engobami nebo barvítky a velmi zábavným stříkáním a kreslením špejlí v tekuté hmotě. Hmota byla nalita na sádrovou desku. Složitější a časově náročnější už bylo vysychání a formování výsledných výrobků, hlavně válcovitých nádob, kdy se muselo postupovat pečlivě při slepování.

Keramická pokladnička

Zde je tip na výrobu pokladničky z dutého tvaru. Pomůže vycpání novinami či podobným materiálem. Noviny v peci shoří, je nutné zhotovit dostatečný otvor, kterým lze popel vysypat. Pak už sypeme jen penízky:-)

Keramické konvičky

Konvičky aneb práce na pokračování…Nejsnadnější varianta je na první fotografii vlevo. Konvička vzniká tvarováním a zploštěním válce.

Další konvičky vznikaly spojením 2 miskovitých tvarů nebo jednoho tvaru s využitím hluboké misky.

Misky můžeme formovat ručně vymačkáváním (časově náročnější) nebo si pomoci formou – plastovou nebo i skleněnou vhodnou miskou, na kterou dáme igelit a navrstvíme plát hlíny, ten pěkně upravíme a vyhladíme. Misky pak z formy sundáme, narýhujeme kraje a slepíme. Vrchní část ukrojíme a můžeme využít na výrobu víka.

Víčko by mělo na konvičce pěkně sedět. Suší i vypaluje se položené na konvici, aby neztratilo tvar.

Hubička by měla mít dobrý úhel, aby tekutina tekla kam má.

Přeji pěknou keramickou inspiraci!

Jana Podzemná
Jsem výtvarnice, lektorka výtvarných kurzů. Ráda provázím děti i dospělé procesem výtvarného dobrodružství.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů